جلوگیری از سفته‌بازی و افزایش قیمت طلا

بانک مرکزی و بخشنامه جدید: جلوگیری از سفته‌بازی و افزایش قیمت طلا! با اعلام بخشنامه جدید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، به نظر می‌رسد که تدابیری جدی برای جلوگیری از سفته‌بازی و کنترل قیمت طلا در کشور به اجرا درآمده است. در این بخشنامه، بانک مرکزی به شیوه‌های جدیدی برای اخذ مسکوکات و شمش طلا از افراد ولو پرداخته و مشروط به اخذ مجوز از بانک مرکزی این فعالیت ممنوع اعلام شده است.

مسکوکات و شمش طلا: امانت و گواهی سپرده

بخشنامه جدید بانک مرکزی بر اساس اطلاعات منتشر شده، مصوب جلسه دی ماه ۱۳۹۰ شورای پول و اعتبار، تاکید دارد که اخذ مسکوکات و شمش طلا از اشخاص ولو به صورت امانت تنها زمانی مجاز است که این عمل به صدور گواهی از طریق سازوکار بورس کالا یا سازمان‌های مشابه منجر شود. بر اساس این بخشنامه، گواهی سپرده به مشتریان در قبال دریافت شمش و مسکوکات طلا ممنوع اعلام شده است و تنها پس از اخذ مجوز از بانک مرکزی این فعالیت امکان‌پذیر خواهد بود.

تأکید بر رعایت مقررات

بانک مرکزی با ابلاغ این بخشنامه خود به تمامی بانک‌ها و موسسات اعتباری تاکید کرده است که مؤسسات اعتباری مجازند طبق بند (۷‏-۳) مقررات ناظر بر عملیات مجاز بانکی اقدام به «قبول و نگاهداری اشیاء گرانبها، اسناد و اوراق بهادار و اجاره صندوق امانات به مشتریان» کنند. این تأکید بر رعایت مقررات به منظور حفظ نظم و کنترل صحیح بر بازار طلا و سفته‌بازی در ایران است.

چرا باید به مقررات توجه کنیم؟

حفظ امانت و قابل اعتماد بودن

در دنیای اقتصادی پویا، حفظ امانت و قابل اعتماد بودن از اهمیت بسیاری برخوردار است. با اجرای مقررات و بخشنامه‌هایی که توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود، اطمینان حاصل می‌شود که امور مالی و تجاری به نحوی منظم و مطمئن اداره می‌شوند.

جلوگیری از سفته‌بازی

یکی از اهداف اصلی بخشنامه جدید بانک مرکزی، جلوگیری از سفته‌بازی در بازار طلا است. با محدود کردن امکان اخذ مسکوکات و شمش طلا به صورت امانت و تنها با اخذ مجوز از بانک مرکزی، این بانک سعی در حفظ استقرار بازار دارایی‌های گرانبها دارد.

کنترل قیمت طلا

با تنظیم مقررات مربوط به اخذ مسکوکات و شمش طلا، بانک مرکزی به کنترل قیمت طلا نیز می‌پردازد. این اقدام باعث جلوگیری از نوسانات نامناسب در بازار می‌شود و به سهولت‌ترین راه برای تعیین قیمت منصفانه طلا در کشور می‌گردد.

جلوگیری از سفته‌بازی و افزایش قیمت طلا

بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه جدید خود، اقدامات موثری برای جلوگیری از سفته‌بازی و افزایش قیمت طلا در کشور به عمل آورده است. رعایت این مقررات و بخشنامه‌ها توسط مؤسسات اعتباری و شبکه بانکی، از اهمیت به‌سزایی برخوردار است. با این اقدامات، امیدواریم که بازار طلا در کشور به سوی استحکام و پایداری حرکت کند.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x